Cum sa evaluezi ROI-ul in activitatea de optimizare SEO
SEO (Search Engine Optimization) este un instrument de marketing online care are ca obiectiv cresterea traficului organic si a ratei de conversie a unui site, prin propulsarea acestuia in pozitii cat mai favorabile in motoarele de cautare. Asadar, succesul eforturilor SEO, in special cand ne referim la Google, se reflecta in pozitiile pe care un site le ocupa in SERP (Search Engine Results Pages). Desi reprezinta unul din cei mai importanti indicatori prin care evaluam succesul activitatii de optimizare SEO, pozitiile in Google nu sunt singurul mod prin care putem determina eficienta strategiei utilizate. 

Unul din cei mai complecsi si mai relevanti metrici prin care activitatea de SEO poate fi evaluata este ROI-ul (Return On Investment). In traducere libera, ROI inseamna rata de recuperare a investitiei, aceasta fiind exprimata prin procentul care arata cat din suma investita se intoarce ca profit. Putini stiu ca SEO are unul din cele mai mari ROI-uri in comparatie cu celelalte instrumente de marketing online. Si mai putini calculeaza ROI-ul pentru a vedea cat de profitabila a fost investitia in servicii SEO. Iata care este formula sa simplificata de calcul:

ROI = (venituri obtinute in urma investitiei – investitie)*100/investitie

Totusi, cum se exprima in termeni reali ROI-ul cand vine vorba de SEO si cum se calculeaza acest metric in cazul magazinelor online care beneficiaza de optimizare SEO? In primul rand, este important sa cunoastem care este scopul final al acestui instrument de marketing online. 

Multi cred ca scopul final al optimizarii SEO consta in cresterea traficului organic si a vizibilitatii in mediul online. Partial gresit! Desi sunt obiective importante, acestea reprezinta doar mijloace prin care atingem scopul final al strategiei SEO pentru un magazin online: cresterea ratei de conversie si a vanzarilor. Acest lucru se intampla atunci cand vizitatorii care au ajuns pe pagina ta in urma procesului de optimizare SEO, devin efectiv clienti prin cumpararea produselor si/sau serviciilor pe care site-ul tau le ofera. Asadar, este important sa intelegem ROI-ul din acest punct de vedere atunci cand ne referim la SEO. 

Mai departe, iata cele mai bune modalitati prin care poti monitoriza si evalua rata de recuperare a investitiei in serviciile de optimizare SEO:

1) Verifica-ti incasarile lunare venite din canalul Google Organic, raportate la costurile unui abonament SEO. In acest scop, Google Analytics este partenerul tau de incredere in evaluarea ROI-ului. Astfel, poti consulta rapoarte lunare legate de incasarile obtinute din traficul organic, calculand mai departe profitabilitatea serviciilor SEO in care investesti. Insa trebuie sa tii cont de inca un factor important: traficul organic il poate influenta pe cel direct! Mai exact, un utilizator poate descoperi site-ul tau prin intermediul unei cautari in Google, insa poate reveni mai tarziu, accesand direct site-ul si plasand o comanda. Astfel, Google Analytics va reflecta aceasta conversie ca provenind din traficul direct, nu din cel organic. Asadar, eficienta serviciilor de optimizare SEO poate fi cuantificata, insa aceasta se extinde intr-o anumita masura si asupra traficului direct, iar procentul acelor vizitatori care vin din Google Organic, dar fac o achizitie la o data ulterioara, accesand site-ul direct, nu poate fi reflectat de Google Analytics. 

2) Monitorizeaza cresterile pe cuvintele-cheie specifice domeniului de activitate al afacerii, care nu contin denumirea brandului tau! Astfel de cuvinte cheie sunt mult mai relevante pentru noii vizitatori, care nu sunt familiarizati cu brandul tau. In felul acesta, te poti asigura de cresterea reala a traficului organic, inregistrat in urma unei cautari generale pe o anumita expresie de larg interes. Pentru a monitoriza acest lucru, poti seta ca Google Analytics sa iti trimita periodic un raport prin e-mail.

3) Evalueaza calitatea backlinkurilor. Pentru a beneficia de pozitii de top in Google, este important sa creezi linkuri de calitate catre site-ul tau, pe site-uri cu DA (Domain Authority) de peste 40. Folosind tool-ul AHREFS, poti monitoriza numarul de backlink-uri, relevanta, popularitatea sau calitatea acestora si, bineinteles, traficul organic vs. numarul de backlink-uri platite.

4) Tot cu ajutorul Google Analytics poti analiza calitatea traficului organic. Dupa cum am mentionat mai sus, cresterea numarului de vizitatori nu inseamna nimic pentru un magazin online daca acestia nu se transforma in clienti. O rata de conversie slaba poate avea multe cauze, de la targetarea unor cuvinte cheie irelevante, la o viteza de incarcare slaba a site-ului, pana la un nivel insuficient de optimizare on page a acestuia. Google Analytics iti pune la dispozitie o serie de metrici foarte utili in evaluarea succesului activitatii de SEO: rata de respingere, durata medie a sesiunii, numarul de pagini/sesiune etc. 
Toate aceste informatii sunt esentiale pentru a evalua ROI-ul obtinut in urma optimizarii SEO.

5) Foloseste tool-ul CognitiveSEO sau SEMRush pentru a analiza strategia de optimizare SEO a competitorilor care se pozitioneaza in prima pagina de rezultate Google. Cand vine vorba de ROI, trebuie sa tii cont si de concurenta, pentru a-ti adapta strategia in asa fel incat sa o poti devansa.

6) Creeaza alerte cu ajutorul Google Alerts pentru monitorizarea brandingului, a cuvintelor-cheie targetate de tine sau monitorizarea competitiei.

Scopul final al oricarei campanii de marketing online il reprezinta obtinerea de profit. Astfel, ROI-ul in urma optimizarii SEO trebuie sa aiba un impact asupra vanzarilor, in asa fel incat sa genereze si profit, nu doar sa amortizeze investitia. Asadar, veniturile/incasarile trebuie sa creasca odata cu traficul, acest aspect indicand un ROI cu adevarat pozitiv.

Tine cont insa ca eficienta unei strategii de optimizare SEO, cu un ROI satisfacator si dominarea pozitiilor de top in Google, se observa in timp, dupa aproximativ 5-6 luni. Iar in cazul unei nise competitive poate dura chiar si pana la 12 luni pana cand rezultatele incep sa apara, sa-ti recuperezi investitia si sa obtii profit.
Share:
    Acest articol nu are nici un comentariu. Fii primul care lasa un comentariu!

    Lasa un comentariu